Notis Mesyuarat Agung |
10. | (1) | Majlis hendaklah menyebabkan suatu notis mengenai setiap mesyuarat agung dan mesyuarat agung tahunan Institut diberikan kepada anggota sekurang-kurangnya dua puluh satu hari genap sebelum mesyuarat agung atau mesyuarat agung tahunan itu dengan menyatakan tarikh, masa dan tempat bagi mengadakan mesyuarat dan juga urusan yang akan dijalankan dalam mesyuarat itu. | (Pind. P.U.(A)258/2002 b.k.d 28 Jun 2002) |
| (2) | Pemberitahuan mesyuarat itu hendaklah disifatkan sebagai telah diterima sebaik sahaja notis telah diposkan melalui pos biasa atau dihantar oleh penghantar ke alamat anggota seperti yang dinyatakan dalam rekod Institut. | |
Agenda |
11. | Agenda bagi mesyuarat agung yang pertama dan mesyuarat agung tahunan Institut hendaklah termasuk urusan yang berikut: | (Pind. P.U.(A)258/2002 b.k.d 28 Jun 2002) |
| (a) | untuk mempertimbang dan menerima minit-minit mesyuarat tersebut atau mesyuarat yang terdahulu; | |
| (b) | untuk menerima laporan atau laporan tahunan Majlis; | |
| (c) | untuk menerima penyata kewangan Institut bagi tahun betul-betul sebelumnya dan laporan juru audit; | |
| (d) | untuk melantik anggota Majlis bagi tahun berikutnya; dan | |
| (e) | apa-apa urusan lain yang mana notis sewajarnya telah diberikan. | |
Notis usul |
12. | (1) | Mana-mana anggota yang ingin mencadangkan apa-apa usul dalam mesyuarat agung tahunan Institut hendaklah memberi notis mengenai usul itu kepada Pendaftar tidak kurang dari empat belas hari sebelum tarikh mesyuarat agung tahunan itu. | |
| (2) | Tiada suatu usul boleh dibincangkan dalam mana-mana mesyuarat agung tahunan Institut kecuali notis yang dikehendaki itu telah diberikan. | |
Kuorum |
13. | (1) | Seratus orang anggota Institut yang layak mengundi hendaklah membentuk kuorum bagi apa-apa mesyuarat dan tiada suatu urusan boleh dijalankan pada mana-mana mesyuarat kecuali ada kuorum. | |
| (2) | Jika dalam masa tiga puluh minit dari waktu yang ditetapkan untuk mengadakan mesyuarat kuorum tiada, mesyuarat tersebut hendaklah— | |
| | (a) | jika dipanggil oleh Majlis atas permintaan anggota, dibubarkan; atau | |
| | (b) | jika dipanggil oleh Majlis selain daripada atas permintaan anggota, ditangguhkan tidak kurang dari satu minggu dan tidak lebih dari empat minggu, supaya diadakan pada tarikh, masa dan tempat yang ditentukan oleh Majlis dan sekiranya pada mesyuarat yang ditangguhkan itu kuorum tiada dalam masa tiga puluh minit dari masa yang ditetapkan mesyuarat diadakan, anggota yang hadir hendaklah membentuk kuorum dan hendaklah mempunyai kuasa penuh bagi melaksanakan urusan yang dicadangkan pada mesyuarat yang ditangguhkan itu. | |
Keputusan majoriti |
14. | (1) | Suatu persoalan dalam mana-mana sesuatu mesyuarat Institut hendaklah diputuskan oleh majoriti undian anggota yang hadir atau oleh proksi mereka. | |
| (2) | Jika terdapat suatu undian yang sama, Pengerusi mesyuarat mempunyai suatu undi pemutus. | |
Pengundian |
15. | Tertakluk kepada subseksyen 16A(2) Akta, seorang anggota yang layak mengundi hendaklah berhak dan mempunyai satu undi setiap seorang atas sesuatu persoalan yang berbangkit dalam mana-mana mesyuarat Institut. | |
Proksi |
16. | Tertakluk kepada subseksyen 16A(2) Akta, undian hendaklah diberikan oleh anggota yang hadir dan yang berhak mengundi atau, jika pungutan undi diperlukan, oleh anggota itu atau proksi yang dilantik oleh anggota itu. | |
Pelantikan proksi |
17. | Pelantikan seorang proksi hendaklah tertakluk kepada syarat-syarat berikut: | |
| (a) | instrumen pelantikan seseorang proksi hendaklah dalam borang yang ditetapkan oleh Majlis; | (Pind. P.U.(A)258/2002 b.k.d 28 Jun 2002) |
| (b) | instrumen pelantikan itu hendaklah ditandatangani dihadapan seorang anggota Institut yang lain yang layak mengundi dalam sesuatu mesyuarat Institut; | |
| (c) | hanya seseorang yang layak mengundi dalam sesuatu mesyuarat Institut boleh dilantik sebagai seorang proksi; | |
| (d) | proksi boleh dilantik bagi suatu mesyuarat yang ditentukan dan oleh mana-mana penangguhan mesyuarat itu; dan | |
| (e) | proksi tidak layak mengundi dalam sesuatu mesyuarat Institut melainkan instrumen pelantikannya telah diserahkan di pejabat berdaftar Institut tidak kurang daripada empat puluh lapan jam sebelum waktu yang ditetapkan bagi mesyuarat itu. | |
Pengundian dan permintaan pungutan undi |
18. | (1) | Setiap usul yang dikemukakan dalam suatu mesyuarat Institut hendaklah diputuskan terlebih dahulu secara mengangkat tangan, dan, sekiranya terdapat undi yang sama, hendaklah diputuskan secara mengangkat tangan atau dalam suatu pungutan undi, Pengerusi mesyuarat hendaklah mempunyai undi pemutus sebagai tambahan kepada undi yang beliau berhak sebagai seorang anggota. | |
| (2) | Kehendak secara mengangkat tangan bagi memutuskan sesuatu usul boleh dikecualikan jika Pengerusi mesyuarat mengarahkan sedemikian dan sekurang-kurangnya lima orang anggota yang hadir dan layak mengundi bersetuju dengan arahan Pengerusi. | |
| (3) | Atas penetapan keputusan secara mengangkat tangan, Pengerusi mesyuarat atau sekurang-kurangnya lima anggota yang hadir dan layak mengundi dalam mesyuarat boleh meminta supaya pungutan undi diambil atas suatu ketetapan. | |
| (4) | Suatu penetapan oleh Pengerusi mesyuarat bahawa suatu ketetapan telah dibuat oleh majoriti tertentu atau tidak dibuat oleh majoriti tertentu adalah muktamad dan perihal perkara ini hendaklah dimasukkan ke dalam minit prosiding Institut. | |
Permintaan pungutan undi tidak menghalang urusan lain |
19 | (1) | Jika suatu pungutan undi diminta di bawah subkaedah 18(3), ia hendaklah dilaksanakan dengan cara yang ditentukan, pada masa dan tempat yang diarahkan oleh Pengerusi mesyuarat dan boleh dibuat serta merta, selepas satu jarak masa atau penangguhan atau selainnya, dan keputusan pungutan undi tersebut hendaklah disifatkan sebagai ketetapan mesyuarat. | |
| (2) | Sekiranya suatu pungutan undi diminta ia tidak seharusnya menghalang perjalanan suatu mesyuarat bagi apa-apa urusan selain daripada persoalan di mana suatu pungutan undi telah diminta. | |
| (3) | Pihak yang meminta suatu pungutan undi boleh menarik balik pungutan undi itu. | |
| (4) | Suatu pungutan undi tidak boleh diambil sebagai apa-apa ketetapan berhubung dengan pengundian seorang Pengerusi mesyuarat atau penangguhan sesuatu mesyuarat. | |
Kertas pencalonan |
20. | (1) | Seorang anggota hanya layak dipilih sebagai seorang anggota Majlis sekiranya kertas pencalonan, dalam borang sebagaimana yang ditetapkan oleh Majlis, diserahkan kepada Pendaftar tidak kurang dari tiga puluh lima hari genap sebelum mesyuarat agung tahunan. | |
| (2) | Tanpa menjejaskan peruntukan kaedah 10 dan bagi maksud kaedah ini, Majlis hendaklah menyebabkan satu notis sementara tarikh setiap mesyuarat agung tahunan dihantar kepada anggota sekurang-kurangnya empat puluh sembilan hari genap sebelum mesyuarat agung tahunan itu. | |
| (3) | Kertas pencalonan hendaklah ditandatangani oleh lima orang anggota yang layak mengundi bagi anggota yang dicalonkan dalam pengundian dan oleh orang yang dicadangkan bagi pencalonan itu, menyetujui pencalonan itu dan menyatakan kesediaan berkhidmat untuk Institut. | |
Anggota yang bersara disifatkan sebagai dicalonkan bagi pemilihan semula |
21. | Seorang anggota Majlis yang bersara di bawah peruntukan Jadual Kedua Akta hendaklah, melainkan jika dia telah memberitahu Pendaftar mengenai hasratnya untuk tidak menawarkan dirinya bagi pencalonan semula atau melainkan dia telah hilang kelayakan, disifatkan sebagai dicalonkan bagi pemilihan semula. | |
Pencalonan bagi pemilihan ke Majlis |
22. | (1) | Jika bilangan orang yang dicalonkan bagi pemilihan tidak lebih daripada bilangan kekosongan, orang yang dicalonkan hendaklah, mulai dari mesyuarat agung tahunan yang kemudiannya, disifatkan telah dilantik sewajarnya sebagai anggota Majlis. | |
| (2) | Jika bilangan orang yang dicalonkan bagi pemilihan adalah lebih daripada bilangan kekosongan, pemilihan hendaklah dijalankan dengan menggunakan kertas undi mengikut cara yang diperuntukkan dalam kaedah-kaedah ini. | |
Pelantikan pemeriksa undi |
23. | (1) | Majlis hendaklah, di mana suatu pemilihan adalah perlu di bawah subkaedah 22(2), melantik dua orang pemeriksa undi yang mana tidak lebih daripada seorang adalah seorang anggota Majlis. | |
| (2) | Jika disebabkan kematian, keengganan atau ketidakupayaan bilangan pemeriksa undi adalah kurang daripada dua, Majlis boleh melantik seorang anggota memenuhi kekosongan tersebut. | |
Pengundian dalam pemilihan ke Majlis |
24. | (1) | Tertakluk kepada subseksyen 16A(2) Akta, setiap anggota layak membuang sejumlah undi asalkan ianya tidak melebihi bilangan kekosongan yang diperuntukkan di bawah perenggan 8(1)(g) Akta yang dibaca bersama dengan peruntukan Jadual Kedua Akta. | |
| (2) | Seorang anggota hanya layak membuang tidak lebih daripada satu undi bagi setiap calon. | |
Undi pos |
25. | Pendaftar hendaklah, tidak kurang dari dua puluh satu hari genap sebelum mesyuarat agung tahunan menyebabkan supaya kertas undi bersama dengan sampul suratnya diposkan kepada setiap ahli yang layak mengundi. | |
Penyempurnaan kertas undi |
26. | (1) | Setiap anggota yang mengundi hendaklah— | |
| | (a) | menanda “x” di sebelah nama setiap calon yang diundinya; | |
| | (b) | memasukkan kertas undi dalam sampul surat yang disediakan dengan melekatkan penutup sampul surat itu dan mengendorskan nama penuhnya dan menandatangani sampul surat itu; dan | |
| | (c) | memastikan setelah sampul surat itu ditutup, diendors dan ditandatangani— | |
| | | (i) | pos atau menghantarnya kepada Institut tidak kurang daripada dua puluh empat jam di alamat yang dinyatakan pada sampul surat tersebut sebelum tarikh dan masa mesyuarat agung tahunan itu diadakan; atau | |
| | | (ii) | ianya diletakkan ke dalam peti undi yang disediakan di tempat mesyuarat agung tahunan tersebut tidak lewat dari masa yang dinyatakan bagi permulaan mesyuarat itu. | |
| (2) | Setiap sampul surat ditutup yang diterima oleh Institut mengikut kaedah ini hendaklah diletakkan ke dalam peti undi. | |
Ketaksahan kertas undi |
27. | Mana-mana kertas undi yang— | |
| (a) | mengandungi undi yang lebih diberikan oleh anggota daripada jumlah calon yang perlu dipilih oleh anggota; atau | |
| (b) | tidak mematuhi peruntukan kaedah 26, | |
| hendaklah dianggap tidak sah dan terbatal. | |
Pengiraan undi oleh pemeriksa undi | |
28. | (1) | Pemeriksa undi hendaklah, dengan seberapa segera yang boleh selepas tutupnya pengundian pada hari mesyuarat agung tahunan, memeriksa kertas undi bagi memastikan bahawa peruntukan subkaedah 26(1) telah dipatuhi dan hanya selepas itu kertas undi boleh dikira. | |
| (2) | Pemeriksa undi hendaklah menolak mana-mana kertas undi yang tidak mematuhi peruntukan subkaedah 26(1). | |
| (3) | Keputusan pemeriksa undi tentang kesahan mana-mana kertas undi adalah muktamad. | |
| (4) | Pemeriksa undi hendaklah memaklumkan kepada Pengerusi mesyuarat keputusan pemilihan dan Pengerusi kemudiannya hendaklah mengumumkan keputusan pemilihan dalam mesyuarat itu. | |
| (5) | Jika terdapat jumlah undi yang sama antara mana-mana calon, Pengerusi boleh memberi undi pemutus bagi menentukan calon yang berjaya. | |
Laporan pemeriksa undi |
29. | (1) | Pemeriksa undi hendaklah membuat dan menandatangani suatu laporan yang menyatakan— | |
| | (a) | jumlah bilangan kertas undi yang didapati dalam peti undi, jumlah bilangan kertas undi yang ditolak dan sebab penolakan; | |
| | (b) | jumlah bilangan undi yang dipungut oleh setiap calon; dan | |
| | (c) | nama calon yang sewajarnya dipilih. | |
| (2) | Laporan yang dibuat hendaklah diserahkan kepada Pendaftar tidak lewat daripada tiga hari genap selepas mesyuarat agung tahunan itu. | (Pind. P.U.(A)258/2002 b.k.d 28 Jun 2002) |
| (3) | Laporan itu hendaklah, melainkan dibuktikan sebaliknya, menjadi keterangan yang mencukupi mengenai pemilihan itu. | |
| (4) | Kertas undi yang sempurna dikira mengikut kaedah 28 hendaklah disimpan di pejabat Institut untuk tempoh enam puluh hari genap dari tarikh laporan itu diserahkan kepada Pendaftar di bawah subkaedah (2). | (Pind. P.U.(A)258/2002 b.k.d 28 Jun 2002) |
Tarikh kuat kuasa pemilihan |
30. | Pemilihan di bawah kaedah-kaedah ini hendaklah berkuat kuasa dari tarikh mesyuarat agung tahunan. | |
Peletakan jawatan anggota Majlis |
31. | (1) | Seorang anggota Majlis boleh meletak jawatan dengan mengemukakan peletakan jawatannya secara bertulis kepada Majlis. | |
| (2) | Peletakan jawatan yang dirujuk dalam subkaedah (1) hendaklah hanya berkuat kuasa apabila ia dipersetujui oleh Majlis. | |
| (3) | Apabila perletakan jawatan itu diterima, orang itu hendaklah terhenti daripada menjadi seorang anggota Majlis. | |
Pemecatan anggota Majils |
32. | (1) | Anggota yang layak mengundi dalam pemilihan anggota Majlis boleh memecat mana-mana anggota Majlis yang telah dipilih di bawah peruntukan perenggan 8(1)(g) Akta dibaca bersama dengan peruntukan Jadual Kedua Akta, daripada jawatannya sebelum tamat tempoh jawatannya. | |
| (2) | Pemecatan mana-mana anggota Majlis hendaklah melalui suatu ketetapan diluluskan oleh dua per tiga daripada mereka yang layak mengundi pada suatu mesyuarat agung melalui suatu undian. | |
| (3) | Suatu ketetapan yang dirujuk di bawah subkaedah (2) tidak boleh dicadangkan tanpa memberi anggota Majlis berkenaan suatu notis bertulis sekurang-kurangnya empat belas hari sebelum mesyuarat agung mengenai usul mencadangkan suatu ketetapan. | |
Menteri boleh melantik anggota Majlis |
33. | Jika anggota Institut gagal pada bila-bila masa untuk membuat pemilihan yang perlu mengikut peruntukan perenggan 8(1)(g) Akta dibaca bersama peruntukan Jadual Kedua Akta, Menteri boleh melantik mana-mana orang daripada anggota Institut bagi memegang jawatan dalam Majlis. | |
Minit mesyuarat |
34. | Semua minit ketetapan dan prosiding berkenaan Institut hendaklah direkodkan dan setiap minit mesyuarat ditandatangani oleh Pengerusi mesyuarat yang berkenaan atau oleh Pengerusi suatu mesyuarat yang kemudiannya dan hendaklah menjadi keterangan yang mencukupi mengenai ketetapan dan prosiding mesyuarat. | (Pind. P.U.(A)258/2002 b.k.d 28 Jun 2002) |
Pengawalan dan penyimpanan meterai |
35. | (1) | Pendaftar adalah berkuasa mengawal dan menyimpan meterai Institut di bawah kawalan dan arahan Majlis. | |
| (2) | Meterai itu tidak boleh dicapkan pada mana-mana instrumen kecuali dengan arahan Majlis. | |
| (3) | Setiap instrumen yang dicapkan dengan meterai hendaklah ditandatangani oleh Presiden Institut atau Naib Presiden Institut, dan juga Pendaftar atau seorang anggota Majlis yang dinamakan secara bertulis oleh Majlis bagi maksud itu. | |
Akaun bank dan instrumen perbankan |
36. | (1) | Majlis hendaklah mempunyai kuasa melalui ketetapan untuk membuka suatu akaun bank atau beberapa akaun atas nama Institut dengan bank atau bank-bank yang diluluskan dalam ketetapan itu. | |
| (2) | Segala cek yang ditulis untuk dibayar daripada akaun atau akaun-akaun itu dalam jumlah yang melebihi sepuluh ribu ringgit hendaklah ditandatangani oleh | |
| | (a) | Presiden Institut; | |
| | (b) | Naib Presiden Institut; atau | |
| | (c) | Pendaftar; | |
| | dan juga ditandatangani oleh seorang anggota Majlis yang dinamakan secara bertulis oleh Majlis bagi maksud ini. | |
| (3) | Segala cek yang ditulis untuk dibayar daripada akaun atau akaun-akaun itu dalam jumlah tidak melebihi sepuluh ribu ringgit hendaklah ditandatangani oleh mana-mana salah seorang daripada kakitangan Institut yang dinamakan secara bertulis oleh Majlis bagi maksud ini dan juga hendaklah ditandatangani oleh mana-mana satu orang yang dirujuk dalam subkaedah (2). | |
| (4) | Peruntukan dalam subkaedah (1), (2) dan (3) hendaklah juga perlu terpakai mengikut pengubahsuaian yang perlu berkenaan dengan mana-mana instrumen perbankan atau arahan yang dibuat bagi dan atas pihak Institut. | |
Pelaburan dana |
37. | Semua dana Institut yang tidak diperlukan dengan segera bagi maksud biasa Institut boleh dilaburkan atas nama Institut mengikut apa-apa cara sebagairnana yang Majlis, melalui ketetapan, putuskan dan peruntukan subkaedah 36(4) hendaklah terpakai. | |
| Pembayaran balik kepada seseorang yang telah memberi khidmat kepada Institut | |
38. | Majlis boleh membayar daripada dana Institut suatu jumlah yang munasabah bagi perbelanjaan yang ditanggung oleh seseorang yang bukan anggota Institut yang telah memberi khidmatnya kepada Institut. | |